Creativiteit ontstaat alleen binnen de beperkingen van een toegespitste briefing. Op deze manier wordt de inspiratie gestructureerd en ligt de volledige focus op het ontwerp.

1.


afspraak

In een kennismakingsgesprek probeer ik jouw vraag helder te krijgen zodat we op één lijn zitten qua beeldvorming. Afhankelijk van wat je al uitgezocht hebt kan het tijd schelen als dit voorwerk al gedaan is. Hoe langer je van tevoren met je aanvraag komt, des te beter wordt het eindresultaat!

2.


offerte

Aan de hand van jouw input en het gewenste resultaat maak ik een offerte. Afhankelijk van het type project is dit op uurbasis of een vaste prijs. In deze offerte specificeer ik de kosten van de onderdelen die samen de totaalprijs maken. Uiteraard is daarbij goed overleg en kan er over de offerte nog onderhandeld worden voor het geval we toch niet op één lijn zitten.

start

Wanneer je akkoord gaat met de prijs verzoek ik je de helft aan te betalen. Na ontvangst van de aanbetaling zal de opdracht starten.

3.


voorwerk

Creatieve chaos zorgt ervoor dat er een uniek project ontstaat. Maar deze creatieve vrijheid kost tijd. Daardoor kan het soms wat langer duren. Om dit zoveel mogelijk tegen te gaan zijn er een aantal factoren die je zelf als klant al kan regelen:

aanleveren

  1. Overdracht van data:
    teksten + foto’s + bestanden via WeTransfer.com
  2. Reden waarom je een aanvraag doet?
    Dus wat maakt dat je een nieuwe website, logo, drukwerk of huisstijl nodig hebt? Bijvoorbeeld meer omzet, andere klanten aantrekken, sneller klanten helpen…

vraag achter de vraag

Maar als het enigszins kan denk ik graag mee in het proces voorafgaand aan jouw vraag om een nieuw ontwerp. Het kan namelijk best zo zijn dat je helemaal geen website nodig hebt, of dat jouw logo best oké is en dat je veel beter een goede nieuwsbrief kan versturen.

4.


concept

De conceptfase is de fase die de meeste ondernemers het minst boeiend vinden. Logisch te begrijpen, je wilt tenslotte alleen een goed eindproduct. Toch doe je tekort aan het eindproduct als je de concept of ideefase weg zou laten.

zo werkt de uitvoering van een concept

Een voorbeeld, stel je wilt een website (5 Hoe?) dan vraag je je als eerste af wat je ermee wilt bereiken. Bijvoorbeeld offerteaanvragen waarmee je jouw diensten kunt verkopen.

Vervolgens help ik je terug redeneren.
Want wat los je met jouw diensten op? (4 Wat?)

En wat zijn de waarden die jouw bedrijf onderscheidend maken, dus waarden die je niet zomaar wijzigt? (3 Waarvoor?)

Daarna bekijk ik met je wat jouw drive is, wat je motiveert en waarom jouw bedrijf opgericht is. (2 Waarom?)

En als laatste voor wie zijn jouw producten of diensten bedoeld? (1 Wie?)
Al deze dingen samen geven de input voor een passend eindproduct waarmee jij je doel gaat bereiken.

5.


visie op concept

De eerste reden waarom een concept een eindproduct (website, logo, drukwerk of huisstijl) beter maakt is dat het een duidelijke richtlijn biedt. In een concept worden de volgende vragen en onderwerpen meegenomen. Daarbij redeneer ik vanuit jouw klanten, dus de gebruiker, omdat mij dat houvast biedt voor het vormen van een oplossing. Lees het voorbeeld.

  1. doelgroep – klanten – eindgebruiker Wie?
  2. missie – visie Waarom?
  3. kernwaarden Waarvoor?
  4. propositie Wat?
  5. middel Hoe?

6.


moodboard

Wanneer we de hiervoor genoemde info duidelijk op papier hebben staan ga ik aan de slag met een moodboard. Hierop leg ik de ideeën vast en bekijk ik wat er zoal bestaat binnen de branche en wat de doelgroep verwacht. Dit levert mij de nodige inspiratie op en zorgt er ook voor dat het ontwerp niet compleet zijn doel mist.

7.


ontwerp

In de ontwerpfase worden alle vastgestelde eisen en ideeën omgezet in een passend ontwerp. Afhankelijk van het type product, website, logo, drukwerk of huisstijl, worden er één of meerdere voorstellen ontworpen en vervolgens per e-mail toegezonden.

feedback

Op deze ontwerpen mag je jouw feedback geven, waarna ik ze corrigeer tot een verbeterde versie en weer toestuur. Afhankelijk van de wijzigingen gaat dit nog een keer zo of is het klaar en kan het afgerond worden.

8.


realisatie

Tot slot wordt het definitieve ontwerp omgezet in een passend eindproduct. De website wordt live gezet. Drukwerk geregeld en bezorgd. Een logo krijg je in alle gewenste formaten voor verschillende media, zoals: Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram, jouw website, voor in de e-mail, op een gevelbelettering, op een pen, enz. En een huisstijl kan als je dat wil nog worden vastgelegd op een paar A4-tjes zodat je weet wanneer je wat moet gebruiken.

eigendom

Alle bestanden waarmee jij overweg kunt worden je toegestuurd. Ook kan ik je de drukbestanden geven zodat je het zelf kan laten drukken. Nogal vaak wordt er gevraagd of ik ook een Word sjabloon kan maken waarmee je zelf je offertes en facturen kunt mailen en dat verzorg ik dus ook.

9.


creativiteit

  1. We investeren tijd in de visie van een branding. Dit ontwikkelproces zorgt voor een goed concept. Wij streven ernaar om perfecte visies uit te denken. Dat vraagt tijd. Creativiteit.
  2. Omdat een branding proces tijd kost doen we niet aan spoedklussen voor huisstijl opdrachten/branding/visuele identiteiten. Drukwerk ontwerp kan wel op spoed aangevraagd worden. Al is het dan wel kort schakelen. Als je dezelfde dag nog wat wilt laten ontwerpen, zorg dan dat de opdracht kristal helder op de mail staat.
  3. Omdat een creatief branding proces vaak een lange termijn proces is, hanteren we vaste prijzen voor een rebranding. Anders zou de tijd die eroverheen gaat te kostbaar worden. De tijd dat een rebranding strategie duurt bevat vooral incubatie tijd, wat inhoud dat een idee moet rijpen en tussentijds losgelaten wordt om het later weer op te pakken. Ik wil vaak wel sneller schakelen maar merk dat klanten er lang over na willen denken. Zodoende zie ik in de praktijk dat er gerust 3 maanden overheen gaan. Neem dat mee in je overweging.

10.


flow bereik je zonder afleiding

  1. Om de voorgaande punten bij 9, 1-2-3 waar te kunnen maken streven we om binnen 1 werkdag na ontvangst op e-mail te reageren. We checken maar 1 maal daags onze mailbox, meestal ’s middags. Dit draagt uiteindelijk bij aan het opleveren van perfecte high-end designs. Afleiding is de meest storende factor in een creatief proces wat ons uit de flow haalt.
  2. Besef dat deze punten onze manier van werken zijn en dit het beste werkt om jou goed te kunnen helpen. Wij wijken hier niet vanaf. Om teleurstelling te voorkomen raden we aan hier rekening mee te houden. Mocht dit niet passen dan verwijzen we u door naar andere ontwerpbureaus.
Ik word enthousiast om jou te leren kennen! Stuur me een mail  contact@bertflierdesign.nl, bel me  +31 (0)6 – 45 271 666 of prik een datum om af te spreken. Volg me ondertussen op instagram.