,

Stijlvol Ondernemen

Met een huisstijl maak je jouw bedrijf zichtbaar. Maar alleen zichtbaar zijn is niet genoeg. Je wilt de juiste uitstraling hebben zodat je passende klanten aantrekt. En ja, de buitenkant is vaak waarop je beoordeeld wordt…

 

 

Hierbij een artikel wat de diepte ingaat wat betreft het verhaal rond jouw huisstijl en dan vooral over de dingen waar jij over na moet denken als ondernemer, maar wat je beter aan ons kan uitbesteden zodat het ook echt goed gebeurt!

visuele identiteit

Vanuit jouw huisstijl bouw je verder aan de uitstraling van jouw bedrijf. Sowieso vind ik de Engelse term ‘branding’ veel beter want een huisstijl gaat niet over je huis maar over een merk of bedrijf dat je een stijl geeft. Branding komt van brandmerken, het voorzien van jouw eigendomsmerk op een koe. Maar goed, de juiste uitstraling van jouw bedrijf is nodig op alle plekken waar je met jouw doelgroep contact legt. Via social media, in magazines, tot aan een beursstand. Waar een huisstijl vaak alleen gaat over het ontwerp voor drukwerk, gaat een visuele identiteit over àlles waarmee je jouw bedrijf presenteert. Dat is meer dan briefpapier, visitekaartjes en enveloppen. Denk aan hoe een persoonlijke identiteit jouw wezen als persoon weergeeft en omvat en dat je via je kleding zichtbaar maakt, zo is een visuele identiteit alles waarmee je een bedrijf of merk zichtbaar kan weergeven en wat jouw waarden weerspiegelt.

Booming Business

Wil je een ‘Booming Business’ dan is een goed verhaal nodig en een creatieve uitwerking die op alle fronten doel treft. Dat vraagt een constructieve aanpak en een lange termijn visie. Kernwaarden die onafscheidelijk verweven zijn met het bedrijf, een heldere blik op wie jouw klanten zijn en hoe je ze wil benaderen.

Maar goed, tijd voor het echte verhaal.

Als je denkt dat het niet zo belangrijk is moet je vooral niet verder lezen, blijkbaar is het dan niet aan jou besteed. Ben je nog steeds nieuwsgierig dan weerleggen we onderaan een aantal bezwaren.

Doel van de huisstijl

Eerst bepaal je wat het doel wordt waarvoor je een nieuwe huisstijl wilt. Dat kan meer naamsbekendheid zijn of een verbetering van het huidige imago wat mensen hebben bij jouw bedrijf. Of gewoon dat je start met een nieuw bedrijf en jouw bedrijf een gezicht wilt geven. Je wilt professioneel overkomen, serieus genomen worden en de juiste klanten aantrekken. Dan maakt het veel uit of je overkomt als eenpitter of dat je de uitstraling van een multinational hebt of alles wat daartussenin zit. Maar ook of je met jouw huisstijl exclusief wilt overkomen of juist standaard is iets wat je mee moet nemen.

Wie zijn jouw klanten?

Vervolgens breng je jouw doelgroep, dus jouw klanten, in beeld. Wie zijn zij? Waar wonen ze? Wat doen ze? Wat typeert jouw klanten?

Waarmee help je hen?

Als je dat helder hebt ga je kijken met welk probleem, met welke vragen jij jouw klanten helpt. Oftewel wat los je op voor jouw klanten?

Wat bied je aan?

Die oplossing breng je vervolgens in een aanbod van diensten of producten aan de man. Dat kan nog een bepaalde aanpak nodig hebben, niet elke oplossing presenteer je op dezelfde manier. Voor veel dienstverleners is een statische website waar je alleen jouw bedrijf presenteert voldoende, maar voor anderen is er een webshop, catalogus of brochure nodig waarin jij jouw dienstverlening uitlegt.

Soms net het stukje persoonlijk contact, de service of de diepgang waarmee jij jouw klanten helpt kan het verschil maken.

Waarin ben je onderscheidend?

Met het doel van de huisstijl en de oplossing, namelijk jouw productaanbod of dienst en de doelgroep op je netvlies kijken we vervolgens naar jouw onderscheidende punten. Wat doe je anders dan anderen? Wat maakt jouw bedrijf beter? We horen ondernemers soms zeggen dat ze precies hetzelfde doen als iedereen, maar dan is het de kunst om te kijken naar jouw aanpak. Soms net het stukje persoonlijk contact, de service of de diepgang waarmee jij jouw klanten helpt kan het verschil maken. Dat soort dingen nemen wij als uitgangspunt

Storytelling

Met dat je jouw onderscheidende waarde hebt en dit voor jezelf scherp voor ogen hebt, is het de uitdaging om dit op een originele manier te brengen richting jouw klanten. Hier komt storytelling om de hoek kijken. Wij maken een goed en boeiend verhaal waarmee jij jouw klanten vertelt wat jou onderscheidt en waarom ze bij jou moeten komen. Vaak zit hier een stukje persoonlijke details in, tenslotte gaat het om de ‘vent in de tent’, ondernemen blijft toch mensenwerk en daarom is het wel leuk als mensen iets van jou als ondernemer of van de mensen achter het bedrijf meekrijgen.

Hoe je ook adverteert, de kern is dat je jouw boodschap helder moet hebben.

Naamsbekendheid

Tot zover eigenlijk over de communicatie die je doet met een huisstijl, nu komen we bij het vraagstuk van naamsbekendheid. Een huisstijl hebben is 1, maar mensen dus klanten hebben die jou weten te vinden is 2. Hoe doe je dat? De basis van naamsbekendheid is toch gewoon goed werk leveren. En eigenlijk net iets meer doen dan je beloofd hebt. Maar dat moet je zelf aanpakken als ondernemer. Wat zeker belangrijk is om over na te denken is een manier waarop jij blijft hangen bij de klant. Net even dat speciale extraatje dat de concurrent niet doet. Of net een iets andere aanpak die ongebruikelijk is in jouw branche. Bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje met een bedankje voor de opdracht. Of een korting bij de volgende opdracht.

Marketing

Op dit punt stopt de huisstijl en neemt de marketing het over. Hier gaat het over de juiste boodschap, de juiste kanalen en middelen om jouw verhaal te promoten richting jouw klanten. Over de boodschap hebben we hier dan al nagedacht. Het enige wat je nu moet doen is jouw verhaal met wat je doet en wat je onderscheidend maakt koppelen aan een dienst of product en dit via de juiste kanalen promoten. Goede marketing is een vak apart, hier hebben wij onze partners voor die dit uitstekend kunnen verzorgen. Vaak hoort hierbij ook een stukje doelgroep analyse om zo de doelgroep in kaart te brengen. O en met doelgroep bedoelen we heel de tijd jouw klanten 😉. Als je weet waar jouw klanten bereikbaar zijn, online bijvoorbeeld via LinkedIn of juist via Instagram of offline via een branche magazine of een bepaalde locatie zoals het winkelcentrum van Rotterdam dan kan je jouw middelen daarop afstemmen. Je kan online adverteren op LinkedIn of via billboards in de stad.

Conclusie

Maar goed tot slot, hoe je ook adverteert, de kern is dat je jouw boodschap helder moet hebben. En daaraan verbonden dat je duidelijk een ‘probleem oplost’ voor jouw klant ook al zie je dat zelf helemaal niet als probleem, de klant heeft jou als bedrijf daarvoor nodig. Dat moet je onderscheidend vertellen, maar geen nood wij helpen daarbij. Zodat jouw boodschap blijft hangen. En met Wat je Doet ook Hoe je het Doet en het stukje onderscheid en uiteindelijk nog een manier om net even wat extra’s te doen voor jouw klanten. Waardoor ze enorm tevreden zijn en jou zeker aanbevelen bij andere klanten.

Bezwaren

  1. Een huisstijl is iets wat niet zo belangrijk is want het levert toch geen geld op.
  2. Ik heb er niet zoveel geld voor over, er zijn belangrijkere dingen.
  3. Ik laat wel een logo maken door een kennis van me.

  1. Een huisstijl levert op een onbewuste manier wel geld op. Dit heeft met psychologische beïnvloeding te maken. De manier waarop jouw bedrijf zich presenteert kan doorslaggevend zijn voor een nieuwe klant. Zodoende kan het het verschil betekenen van een of meerdere orders. Dus tel uit je winst.
  2. Jouw budget is jouw budget en daar gaan wij geen geld bijpraten. Maar het feit dat je belangrijkere dingen hebt betekent dat je nog niet inziet waar een huisstijl allemaal aan bijdraagt. Toegegeven dat de kern van jouw bedrijfsvoering belangrijker is, maar als bij de kern van jouw processen de presentatie belangrijk is moet je zeker niet besparen op een huisstijl.
  3. Een kennis kan misschien wel een mooi logo maken. Maar een logo wat wel oké is is dus eigenlijk net niets. Dan word je net niet helemaal serieus genomen. Of misschien wel, want in het land der blinden is eenoog koning. Dus zolang jij je omgeeft met mensen die geen verstand van design hebben en het ook helemaal niets kan schelen hoe het eruitziet kan je prima je logo laten maken door jouw kennis.
, , ,

Timeless Branding is an Art

Branding is simply said no more than putting your name, your identity on the items you want to promote as yours. Branding is a way of making the difference between sometimes the same product only with some characteristics that distinguishes them.

 

 

0. Summary

A good brand has a clear vision about where it wants to go. Core values are values you’ve adopted as if without your business isn’t functioning. While markets are changing your core values will (if it’s right) never change. And that’s what it makes timeless.

In timeless design approach that’s when you can’t take away any more lines. It makes you an easy to understand and very strong brand so you’re attracting the right customers!

A good design process takes time because artists work when they’re inspired. To get attention you have to do what no one does and accept very new ideas. But the result is a memorable timeless branding!

 

1. What is branding?

— Branding stems from putting a brand mark on your newly caught cows. That symbol was often a lettermark, two initials as an index to the name of the owner. Just the same when you sign a document with your handwritten sign. So branding is no more than putting your name, your identity on the items you want to promote as yours. Branding is a way of making the difference between sometimes the same product only with some characteristics that distinguishes them. But there’s a difference between branding and marketing.

A good brand has a clear vision about where it wants to go.

Marketing the word itself stems from —to market—, to sell your product to an audience and is highly based on making profit with selling the uniqueness of your products. Branding is the base layer under every marketing action. While marketing can be promoting actions in the right moment is branding the vision that shapes the business. It’s like a basement on which everything is build. A good brand has a clear vision about where it wants to go. Therefor is a clear vision the core of your business. And that’s what it makes timeless. While markets are changing your core values will (if it’s right) never change.

The current economy drives on growth and thus changes. That means what can be a good product can be of no value in the future. So what makes your brand adaptable while still stay true to it’s values? I think it has something to do with your intentions, the reasons why you started your company. I don’t want to condemn Facebook, but it has a thing to say that top employees quit their job because of the system and the meaning why it was build.

 

2. What makes it timeless?

— How do you define core values? I think to be true to yourself. Follow your heart. And it will help you grow when you benefit many other people with your business. Core values are values you’ve adopted as if without your business isn’t functioning. It’s a system you believe in. Core values are the root of your company. You can strip away as much as you want but they still stay till the end. And that’s exactly what we do.

Stripping away till you get the core in the center of attention.

Making business uncomplicated and very clear for their customers. In design approach that’s when you can’t take away any more lines. When it’s really basic. Because basic, clean and functional makes your brand easy to understand and very strong. And when you’re messages are easy to understand you attract the right customers.

 

3. Why it is an Art?

— So we say keep it simple and basic. But a too basic style can create boring design. So how do we give it an captivating appeal? That’s when we play with contrasts. With storytelling. With typography to give the words the right power. Do you know that the right font will give your message more likelihood of received as being authentic and honest. We don’t want to be stealers of design, however the famous phrase ‘good designers copy, great designers steal’ is also true. Nothing what is created is made out of a vacuum. You’ve to get your inspiration from somewhere.

Because if you want to get attention you must do what no ones does.

But we combine different stuff together even with a great idea popped in our minds when we were still awake at midnight. Because artists work when they’re inspired. Not when there’s a pressing deadline. That’s sometimes frustrating, but it makes them special. And you know what’s true about art. It becomes famous when the artist died. So often the mass of men isn’t ready for very new ideas. And that’s a pity. Because if you want to get attention you must do what no ones does. Are you brave enough? Take a change and we bet your branding will be memorable as a piece of art.

For the Dutch audience: We have a vision to target international clients. We want to work everywhere without the limits of place (and space). So called Digital Nomads. Therefor our Design Stories are in English. Some inspiration about branding and how it works with perception.